torsdag 17 mars 2016

"Jag har aldrig skrattat så här mycket åt någon annan bok någonsin!"

Litteraturbloggen Bokhora hyllar Hjärnan darrar med en fantastiskt fin recension! Läs den här.

"Människorna är såna jag skulle hatat om det var jag som satt där med dem. De är jobbiga, de är högljudda, de idkar TMI, de är allmänt konstiga. Och alldeles alldeles underbara! De fantasier som jagets berättelser om dem ofta mynnar ut i är så fina och vackra. Det känns som en överlevnadsmetod som borde få ett namn, jag vill härmed föreslå att vi kallar den ”Wikstenmetoden”, eller varför inte ”Lex Klara”. Träffar du en människa du inte kan förstå och som bara är jobbig och stör – ge hen en backstory. Tilltala hen i tanken som Wiksten gör: ”Var det så att du… ” och fyll sedan på med vad du tycker är förmildrande, vad kan ha hänt personen framför dig som tagit den dit där den är idag: skrikandes på tunnelbaneperrongen eller gråtandes på en yogalektion. Wikstenmetoden höjer upp dessa människor till hjältar. Sjävklart är killen i tribaltatueringar som skriker att vägrar svara på ”KUKFRÅGORNA” i jobbsökardatorn en hjälte. Jag förstod inte det förrän jaget tackar honom i serien."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar