måndag 7 mars 2016

Hjärnan darrar är här!


Hjärnan darrar är här!
I nitton porträtt hyllar jag människor som går utanför samhällets regler och ramar. Berättelserna är bland annat inspirerade av möten jag gjorde under många år jag gick igenom på olika institutioner för arbetslösa. Med Hjärnan darrar vill jag ifrågasätta synen på vad som ses som sjukt och friskt.
Är det verkligen kvinnan som sitter och skriker på tunnelbaneperrongen som är sjuk, eller är det samhället hon lever i som är det? Ett samhälle som sjukförklarar och diagnostiserar alla som går utanför ramarna för hur en medgörlig medborgare bör bete sig. Där vi lär våra barn att akta sig för ”fullgubbar” och inte prata med konstiga skriktanter på tunnelbanan, där vi gör en enorm skillnad på ”vi” och ”dem”. Men vad är egentligen sjukast - att anpassa sig till en sjuk värld och duktigt smälta in, eller att påverkas, göra motstånd och uttrycka sig? Vilka är egentligen de sanna hjältarna?
Kanske är det egentligen så att det enda sunda sättet att reagera på alla orimliga krav i en sjuk värld är att vara besvärlig. Att skrika ut sin sorg på tunnelbaneperrongen, gå barfota mitt i vintern, flytta ut i ett skjul i skogen, fylla fickorna fulla med magiska stenar eller att komma försent till arbetsträningen för att man varit uppe hela natten och kollat på porrfilm och spelat gameboy. Det är dags att vi lägger vår egen skuld och skam åt sidan och istället ifrågasätter ett synsätt som inte är tillräckligt tolerant. Det är dags att friskförklara det sjuka och sjukförklara det friska!

Köp Hjärnan darrar på Syster förlags hemsida, eller i övriga nätbokhandlar!

1 kommentar:

  1. HURRAAA! Jag älskar denna boken. Så ohyggligt bra. Oj oj oj oj oj vad jag tycker om den. Tack tack tack för att du ritar serier!!! HURRA IGEN!

    SvaraRadera